Hoe stel je de juiste prioriteiten?

Als je er voor zorgt dat je prioriteiten goed in je to-do-lijst verwerkt zijn, zorg je automatisch voor beter overzicht. Hoe fijn is dat?

Hoe zorg je er voor dat niet alles een prioriteit wordt en je een slaaf wordt van jouw to-do-lijst?

  1. Begin bij het begin
    In jouw business heeft eigenlijk alles prioriteit, er zijn nog 100 dingen die je vandaag nog op wil doen. Aan de hand van je plannen voor jouw business kan je juist goed bepalen wat prioriteit heeft. Kijk eens goed naar jouw plannen, wat is iets wat je echt wil bereiken? Wat kan nog even blijven liggen? Splits de doelen op in kleine behapbare taken.
  2. Wees kritisch
    Zijn het dingen die je zelf kan doen? Of moet je hier iemand voor inhuren? En de belangrijkste vraag: wanneer moet het af? Als je volgende week een nieuw product wil lanceren, dan hebben alle voorbereidingen daarvoor prioriteit.  
  3. Probeer de helicopterview te behouden.
    Als je een planning maakt voor een project, komen daar taken uit gerold. Plan deze gelijk in, in jouw agenda. Zo heb je per week concreet wat prioriteit heeft.  

Weet je het even niet meer? Gebruik dan onderstaand Eisenhower model. Dit zorgt er voor dat je makkelijk en snel prioriteiten kan stellen doordat het onderscheid maakt tussen dingen die belangrijk zijn en die urgent zijn.

De bovenste twee kwadranten zijn zaken die belangrijk zijn, taken die zo snel mogelijk gedaan moeten worden.

De onderste twee  zijn niet belangrijk en kan je eventueel delegeren of juist helemaal niet meer doen. Heb je het gevoel dat dit juist zelf moet doen? Vraag jezelf af wat dit jou gaat opleveren. In sommige gevallen kan dit wel eens tegenvallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *